Sunday, November 27, 2011

Citer di Tahun Baru! 1433H

Al-kisahnya...


Suatu hari di masjid Nur Sa'adah, Ali bertemu dengan Adi secara tak sengaja....Ali kelihatan tengah mencari2 sesuatu....

Adi: Assalamualaikum....Salam Ma'al Hijrah Ali ...pekabo?


Ali: Waalaikummussalam...oh mu ingat ko sapo tak di...kejjut aku.Selamat tahun baru la jugok ke mu...^_^


Adi: Hang cari apa?

Ali: Selipar jepung aku ile...dohla hok sain aku punyo tuh...yo wi pinje meta...sudoh do la nok cari manno nih!

Adi: Ya Allah, budak2 punya keja la ni!


Ali: Bare ore kito pinje keno bagi balik...amanah ore tuh...biarpun selipar jepung ja.aku raso parking jauh doh dari selipar ore lain...ile jugok...haish!

gambar dari mr.Google

Adi: Betui kata hang. Ptut hang mangga ja selipar hang..kihkih!
Nih nak habaq kat hang, ayat hang sama macam penceramah tadi duk kata eh.

gambar dari mr.google

Ali: Hok mano so?

Adi: Alah, yang duk cerita pasai manusia ni khalifah bumi..Dia bagi kita pinjam jasad ni dengan dua bekal; akal untuk hang guna wat pikir ngan hati untuk hang nilai mana baik mana buruk...

Ali: ooo...ado2.hok royak bukan wi pinje sajo2 tapi ado kijo hok keno wat...aku raso banggo la jadi manusia sebab dale surah gapo doh takdi hok royak malaikat pon tertanyo-tanyo bakpo Allah nak jadikan seore khalifah dibumi....padahal malaikat lagi baik...taat jah sokmo ko Allah tapi dok terpilih.


Adi:Ada dalam surah Al-Baqarah ayat 29-30.....tula ....Allah je yang tau hikmah setiap perkara..tapi hang hati2 sikit bila sebut pasai bangga jadi manusia ni...hang kena ingt tanggungjab khalifah ni berat...Bukit pon tak mau jadi manusia...kalu nak banding penciptaan manusia dengan penciptaan langit yang ada 7 tingkat tu mana lagi hebat?

gambar dari mr.google

Ali: owh...ho...ngoti2....langit lagi hebak penciptaanyo...walaupun dunio ni dicipto utuk kito...semuo hebak belako penciptaanyo...kito hok keno urus molek.


gambar dari mr.google

Adi: tula...jangan megah apa nikmat yang kita ada...hang buat ja apa yang patut...semua yang Allah cipta ni ada fungsi masing2..semua hebat...cuma manusia ni yang terpilih uruskan alam ni atas dasar Lillahi Taala...kerana Allah semata-mata.kat bawah dialog aku ada link penerangan ayat 2 tu kalau nak lagi paham...klik je yeh!

Ali: sempeno Ma'al Hijraoh ni mitok maaf banyok deh kalu aku ado wat saloh ke mu ko Adi ..

Adi: Sama aku pon Ali eh...nih hang nak balik lagu mana ni?

Ali: kaki aye la ...

Adi: meh r nek keta aku.Aku hantaq hang sampai depan rumah.

Ali: Time kasih ^_^...baiknya hati mung tulung aku...

Adi:takdek benda lah...sebagai khalifah, kena tolong menolong sesama makhluk...barulah dunia harmoni dan aman...he


CERITA REKAAN SEMATA2 TIADA KAITAN DENGAN SAPE2....SEKADAR PERKONGSIAN BERSAMA.

Semoga kita terus dapat melaksanakan amanah Allah kepada kita sebagai khalifah @ pemimpin di bumi ini...

“Orang yang hidup bagi dirinya sendiri akan hidup sebagai orang kerdil dan mati sebagai orang kerdil.Akan tetapi, orang yang hidup bagi orang lain akan hidup sebagai orang besar dan mati sebagai orang besar.” –Sayyed Qutb-


Rasulullah s.a.w berkata, “Sebaik-baik manusia adalah manusia yang paling bermanfaat bagi manusia yang lain.”



No comments:

Post a Comment